Huvudregeln är att man som medlem i föreningen svarar för underhåll av sin egen lägenhet, medan föreningen svarar för att fastigheterna fungerar och underhålls. Även inom lägenheterna svarar föreningen för vissa åtgärder, särskilt sådant som gäller värme, vatten och sanitet (VVS). Gränsdragningen mellan dessa områden kan lätt bli föremål för missförstånd, och därför har vi gjort en lista över vem som svarar för vad. Som medlem är man skyldig att notera skador eller brister antingen de hör till det egna ansvaret (för att själv åtgärda) eller till föreningens område, så att de blir åtgärdade.
När man själv svarar för en sak i lägenheten kan man i många fall få information och råd av styrelsen. Själva åtgärderna tar man själv itu med eller anlitar hantverkshjälp. Vissa åtgärder i lägenheten kan fastighetsförvaltaren åta sig mot fakturering. Detta gäller bara underhåll och reparationer. Om man vill ändra någonting i sin lägenhet måste man i flera fall inhämta tillstånd från föreningens styrelse.
Upptäcker du några skador eller brister inom föreningen, i din lägenhet eller i gemensamma lokaler, skall detta omedelbart anmälas till vicevärden för att skadan inte skall förvärras. Allvarligare skador som t ex vattenläckage som upptäcks utom arbetstid anmäls till: Se tavlan i porten.
VVS – utrustning
Handdukstorkar som är anslutna till rören i föreningen måste vara av godkänd modell. Detta är väldigt viktigt eftersom det är samma rörsystem som dricksvattnet. Handdukstorkarna får inte stängas av.
Vem ansvarar för vad?
Nedanstående sammanfattning utgör riktlinjer. Vi vill för utförligare exakta avgränsningar hänvisa till HSB:s broschyr "Vem ska underhålla bostadsrättslägenheten i HSB?", utgiven av HSB Riksförbund, informationssektionen, och som i sin tur baseras på 7 kap bostadsrättslagen och på HSB:s normalstadgar.
Uppdaterad: 2024-08-31
OBJEKT | BOSTADSRÄTTSINNEHAVAREN | FÖRENINGEN |
LÄGENHETSDÖRR | Skador på ytskiktet på insidan | Namnskylt Ytbehandling på utsidan Dörrblad, karm och foder Ytbehandling på insidan Låscylinder, låskista, handtag och beslag Ringklocka Tröskel och tätningslist |
GOLV | Ytbehandling och ytbeläggning | |
VÄGGAR | Alla väggar i lägenheten inklusive tapeter, målning eller annan ytbeläggning | |
INNERTAK | Ytbehandling och ytbeläggning | |
FÖNSTER OCH FÖNSTERDÖRRAR | Invändig målning av fönsterdörr, tröskel, karm, båge samt mellan bågarna Glas till fönsterdörr och fönster Spanjolett med handtag och beslag Fönsterbänk Tätningslist Persienner | Utvändig målning av tröskel, karm och båge |
VVS-UTRUSTNING | Tvättställ, WC-stol, badkar och dusch Målning av radiatorer Målning av kall- och varmvattenledning inklusive armaturer Målning av avloppsledning och sil Handdukstork som installerats av boende. OBS måste vara av godkänd modell och får inte stängas av Rensning av golvbrunnar och vattenlås | VVS-artiklar av standardtyp Ventilationsdon, från- och tilluftventiler Handdukstork OBS måste vara av godkänd modell och får inte stängas av Uteluftsdon, springventil Vattenradiatorer med ventil och termostat Kall- och varmvattenledning inklusive armaturer. Avloppsledning med golvbrunn och sil, inklusive rensning av avloppsledning |
KÖKSUTRUSTNING | Diskmaskin och diskbänksbeslag av plåt Kyl, frys, spis, spiskåpa och mikrovågs-ugn | |
ÖVRIGT I LÄGENHETEN | Snickerier: innerdörrar, socklar, foder och lister Kryddhylla, badrumsskåp och klädhylla Glober till köks-, badrums- och toalettbelysning Invändig trappa i lägenhet Gardinstänger Torkställning | |
Underhåll av ytskikt: Balkonggolv samt –tak och -väggar Rullgardiner Markis (tillstånd krävs) Fönsterrutor | Balkongkonstruktion | |
UTEPLATS | Grönytor som ingår i upplåtelsen | Skärmväggar |
Brf Brotorp
HSB Göta: 077 - 110 10 30
Vicevärden: 010-442 37 72
Felanmälan: mån-fre 7-16 0771-10 10 30, övrig tid 010-470 53 51